Skip to content

Vi er alle gidsler i den globale datakrig

Vi er alle gidsler i den globale datakrig

»Virksomheder, der lever af at opsnappe og videresælge information, blev før i tiden kaldt overvågningsfirmaer. Det er en kraftpræstation, at de nu kaldes sociale medier,« siger marketingmanden Benjamin Lamberth, der har skrevet en thriller om, hvordan vi alle bliver manipuleret på nettet.

At vi bliver overvåget af de sociale medier, er de fleste efterhånden opmærksomme på, men mange vil nok alligevel bliver skræmte over, hvor kyniske metoder de bruger for at få fat i vores data. Der er milliarder af kroner på spil, og det er almindelige mennesker, der kommer i klemme, når IT-giganterne slås om vores opmærksomhed i den globale datakrig.

Det mener Benjamin Lamberth, der har arbejdet som marketings- og udviklingschef i mange år, og som derfor kender SoMe-branchen indefra. Til sidst blev han træt af branchens lyssky metoder og konstante overvågning af brugerne og besluttede sig for at skrive en bog om alt det, der foregår bag din computerskærm.
»Alle IT-giganterne poster millioner i at hyre de dygtigste eksperter til at udtænke, hvordan de kan holde vores opmærksomhed fanget så længe så muligt. Resultatet er en mobil dopamin-maskine, der dræber nærværet mellem mennesker,«
siger Benjamin Lamberth, hvis skønlitterære debut, Datahelten, sætter ord på vores magtesløshed overfor IT-giganterne og viser, hvordan de sociale medier arbejder målrettet med at manipulere os alle.

»SoMe skaber ekkokamre, hvor vi ofte kun møder dem, vi er enige med. Vi liker og unliker og skaber et univers, hvor vi nøje har udvalgt, hvordan verden ser ud, og alt, der strider mod vores verdenssyn, er skåret fra. På mange måder er SoMe et verdensomspændende psykologisk eksperiment med milliarder af forsøgspersoner, og det har desværre vist sig, at den ultra-målrettede markedsføring, som sociale medier muliggør, kan misbruges politisk,« siger Benjamin Lamberth og tilføjer til sidst:
»SoMe giver selvfølgelig også fantastiske muligheder for nye fællesskaber, men én af litteraturens opgaver må være at belyse de udfordringer, samfundet til enhver tid står overfor. Og den her udfordring er altså voldsomt undervurderet.«

Om forfatteren
Benjamin Lamberth er marketingchef med stor erfaring indenfor online medier. I en reklamebranche, der oftest hylder de sociale medier som et vidunderligt markedsføringsværktøj, er han gået mod strømmen og kritiserer, hvordan almindelige mennesker kommer i klemme i de globale datastrømme. Han brænder for at blotlægge reklamebranchens kyniske dataetik og de magtfulde algoritmer, der er en af vor tids bedst bevarede hemmeligheder. Datahelten er Benjamin Lamberths debut
og udkommer 31. maj. på Byens forlag.

Om bogen
Hvad gør en far, når hans datter kommer under angreb på internettet? Peter gør det eneste, han kan. Han går til analogt modangreb. I kølvandet på hans hærgen møder vi de mennesker, der lever af den globale datakrig. Det bliver en skæbnesvanger nat, hvor læseren snart må spørge sig selv, hvad prisen er for at leve i en verden domineret af data. Datahelten er en højaktuel spændingsroman, der lader sine karakterer løbe linen ud som forsøgskaniner i et verdensomspændende psykologisk eksperiment.
Nøglen ligger i IT-gudernes algoritmer – vor tids bedst bevogtede hemmelighed.

Published inUncategorized