Bøgerne der kan få børn til at lægge skærmen
Det er håbløst at få sine børn eller børnebørn til at lægge skærmen og læse en bog, og tvinger man dem, skal man være klar til at tage en meget lang og opslidende konflikt. Mobilspil, TikTok og Youtube er så afhængighedsskabende, at skærmen altid vinder over bøgerne. Det er i hvert fald min erfaring, og jeg var selv træt af at skulle tage kampen om at få ungerne til at læse, og samtidig kunne jeg ikke holde ud at se dem fylde sig med tomme mobilkalorier i timevis.
Men så fandt jeg nogle bøger, der faktisk klarer sig ret godt i kampen mod skærmen.
Sværd & Trolddom er en bogserie om helte, eventyr og frygtelige monstre, der er udkommet siden 1982. Men det er ikke bøger i traditionel forstand. Det er interaktive spilbøger, hvor man selv er hovedpersonen. Efter hvert afsnit skal man træffe et valg, og det afgør, hvor i bogen man læser videre. På den måde finder man sin egen vej gennem eventyret og skaber sin egen fortælling. Inden man begynder, slår man nogle terninger for at afgøre ens egenskaber, som man noterer på et karakterark. Her noterer man også hvilke genstande man finder undervejs, og man kan øge sine chancer for at overvinde bøgerene ved at tage noter og tegne et kort over sin rejse gennem fortællingen. Undervejs møder man fæle monstre, som man bekæmper ved at slå terninger, og ofte overlever man ikke hele vejen og må begynde forfra.
Sværd & Trolddom tog verden med storm, da den første bog udkom, og internationalt er der udgivet 63 titler solgt i over 20 millioner eksemplarer. I 1980’erne og 1990’erne var især drenge helt besatte af spilbøgerne, og læseeksperter hylder Sværd & Trolddom for deres evne til at få skoletrætte børn til at læse. Da PC’en for alvor blev allemandseje, gled spilbøgerne lidt i baggrunden, ikke mindst fordi en del af de første computerspil netop var tekstbaserede eventyr, som dermed overtog spilbøgernes rolle. Der blev stadig skrevet Sværd & Trolddom bøger, men oplagene faldt stille og roligt indtil….
… der skete noget vildt under coronanedlukningen. Mange havde svært ved at finde på noget at lave med deres børn, når de var hjemsendt i ugevis. Så kom familiefædrene i tanke om de spændende spilbøger, som de hyggede sig med som børn, og fandt dem frem fra fugtige kældre og støvede lofter.
Sværd & Trolddom eksploderede!
Forældre og bedsteforældre nød at drage på spændende eventyr med deres børn, så de kunne opleve de historier, de selv var opvokset med. Den interaktive læsning viste sig at kunne konkurrere med skærmen, fordi den indeholder mange af de samme elementer som mobilspillene: spænding, svære dilemmaer og en helt at heppe på.
Priserne på de gamle spilbøger steg voldsomt, indtil de mere sjældne titler kostede et par tusinde kroner for en enkelt bog. De danske udgivere af Sværd & Trolddom fik hurtigt oversat nye titler, og i dag lever serien i bedste velgående og bliver løbende udvidet med nye, dramatiske eventyr, som både børn og voksne nyder.
Der er mange gode grunde til at forsøge at liste Sværd & Trolddom ind i børneværelset. For det første er historierne gode til at få børn til at koncentrere sig om teksten, fordi de ved, at der kommer et svært valg, når afsnittet slutter. Det giver barnet et konkret formål med læsningen og det motiverer, at deres helts liv er på spil.
Når man spiller Sværd & Trolddom skal heltens karakterark også passes. Her får barnet øvet sine skrivefærdigheder, når de sære genstande, man finder undervejs, skal noteres. Skrivefærdighederne øves, når barnet noterer vigtige oplysninger undervejs i eventyret, og i mange af bøgerne er det en fordel at tegne et landkort, som styrker barnets retningsfornemmelse og rummelige forståelse. Når man skal slås mod fjender, slår man med terninger og får øvet hovedregning, helt uden at man lægger mærke til det. Desuden kan bøgerne styrke barnets logiske forståelse og fornuft, fordi man skal træffe rationelle valg ud fra tekstens oplysninger. Listen over fordele ved at lade børn læse Sværd & Trolddom er lang, og spilbøgerne er da også blevet mere almindelige at inddrage i skoleundervisningen, både i dansk og matematik.
Hvilken aldersgruppe passer Sværd & Trolddom til? Gode læsere kan spille dem selvstændigt fra omkring 8 år, og der er ingen øvre aldersgrænse, fordi bøgerne er også populære hos voksne, der nok læser dem af nostalgiske grunde, men også fordi det bare er gode eventyrfortællinger. Har man mindre børn, kan man læse højt for dem og snakke om, hvilke valg man skal træffe. Sværd & Trolddom kan også let spilles med en gruppe børn, enten ved at lade dem have én helt hver eller bare blive enige om hvilke valg, de vil træffe.
Comments are closed.