Der skete noget, da min datter fik sin første mobiltelefon. Hyggestunderne, der før blev brugt på læsning, blev udfyldt med skærmtid, og mobilen røg i hånden i alle hverdagens små pauser. Tidligere havde hun læst dagligt, men inden længe lå bøgerne ubrugte hen. Youtube, TikTok og Roblox slog bøgerne i kampen om tiden hver eneste gang.
Min kone og jeg besluttede os for at det skulle blive en gammel løgn, fordi vi som læreruddannede ved, hvor vigtig læsning er, ikke bare for indlæring i alle skolefag, men også som en kilde til nydelse, ro og indsigt.
Vi lagde en plan og kæmpede hårdt for at indføre nye læsevaner i huset, og det var en hård kamp i begyndelsen, fordi det krævede store ændringer – også hos os selv. For lad os nu være ærlige. Den magt mobilen har over børn og unge, har den i lige så høj grad over os voksne. Jeg havde arbejdet som marketingchef med speciale i sociale medier i 8 år og havde skrevet en roman om mobilens magt, så jeg vidste udmærket, hvor dygtige IT-giganterne er til at manipulere os. Alligevel kræver det også viljestyrke af mig at lægge mobilvanerne om.
Vi knoklede for at lægge vores digitale liv om. Både for vores egen skyld og for at få mere læsende børn. Det har været en lang vej, men vi kunne se forandringerne i vores børns læselyst uge for uge.
I sidste uge bestilte jeg “Barden Beedles eventyr” til min datter. Hun kom styrtende ind fra postkassen lørdag morgen med bogpakken, kastede sig på sofaen og forsvandt ind i et eventyrunivers.
Samme aften udbrød hun: “Så er jeg færdig med den!”
Da vidste vi, at vores arbejde for at give vores børn læselyst var lykkedes!
Her er, hvad vi gjorde:
Vi indførte en regel om, at vi ikke måtte se skærm fra klokken 16-20. Det gjaldt naturligvis også de voksne, som pludselig fik meget mere tid.
Vi erklærede, at vi ville købe enhver bog til børnene, som de ville læse. Det fik dem i gang med at studere bogkataloger og hylderne i boghandleren. De måtte købe én bog, og først når den var læst, fik de den næste. Indrømmet, det har været halvdyrt til tider, men vi synes, pengene er godt givet ud.
Vi lavede hyggetid med bøger, hvor vi serverede the og slik til fælleslæsningen i sofaen. Bolsjepædagogik, jo måske, men alle kneb gælder i kampen mod skærmene.
Vi satte lydbøger på, når børnene lavede kreative ting. Det forlængede den tid, de brugte på kreativiteten i stedet for skærm.
Da vores datter blev vild med Harry Potter, bestemte vi, at hun først måtte se en Harry Potter film, når hun havde læst den tilhørende roman.
Vi gjorde os umage med at snakke med børnene om deres bøger. Hvad de læste i øjeblikket, hvordan de troede, den ville ende, hvad de ville læse som det næste osv. Det kalder man dialogisk læsning, og det er videnskabeligt bevist, at det får børn til at læse mere.
Vi tog endda dyrkelsen af datterens Harry Potter mani til nye højder ved at rejse til Warner Brother Studios i London. Det virkede, hun har læst alt fra Potter universet lige siden, men det var et dyrt købt fremskridt, for værre pengemaskine findes næppe.
Vi talte med vores børn om, hvorfor læsning er vigtigt. Vi slog på, at det ikke bare er en kilde til store oplevelser, men også gør alle skolefag meget nemmere, fordi der er læsning i alle fag.
Vi lavede ekspeditioner til biblioteket i weekenderne, og de lærte at holde af at komme der, og engang imellem forsvandt de ind i en fristende bog.
Vi droppede alle forestillinger, om at biblioteksbøger skulle læses færdige, før hun kunne begynde på den næste. Det var svært for os, fordi vi som så mange var opdraget med bogskam, der handler om, at man skal læse det færdigt, man er begyndt på. Men hvis man har et kræsent barn, hjælper det at lave mad med barnet og præsentere det for en masse forskellige smage, i stedet for at servere en stor portion grøntsager, der skal spises, før man må få andet.
Der er for øvrigt et indlæg her om andre former for bogskam, der skader læseglæden hos både børn og voksne.
Og sidst, men absolut ikke mindst: vi gjorde en dyd ud af at læse selv!
Børn gør ikke altid, hvad vi siger, men de gør tit, hvad vi gør. Vi læste i alle de små pauser, der før blev udfyldt af mobilen, og snart fulgte børnene vores eksempel.
Jeg håber, disse tips har givet dig mere mod på at hjælpe dine børn med at læse mere, og du er meget velkommen til at dele dem med andre, der kunne have glæde af dem. Jeg ville elske at høre, hvis du har flere tips, som jeg selv og andre kunne få glæde af.
Be First to Comment